fbpx

Kolor w malarstwie

W tym artykule przyjrzymy się podstawowym zasadom łączenia kolorów, historii farb naturalnych oraz przykładom mistrzów malarstwa, którzy doskonale opanowali sztukę kolorystyki.

Podstawowe zasady łączenia kolorów

Teoria kolorów

Teoria kolorów to zestaw zasad, które pomagają zrozumieć, jak kolory współdziałają ze sobą. Podstawowe elementy tej teorii obejmują koło kolorów, barwy podstawowe, wtórne i dopełniające.

  • Kolory podstawowe: czerwień, niebieski, żółty
  • Kolory wtórne: powstają przez zmieszanie dwóch kolorów podstawowych (pomarańczowy, zielony, fioletowy)
  • Kolory trzeciorzędowe: mieszanka koloru podstawowego i wtórnego

Kolory dopełniające

Kolory dopełniające to barwy znajdujące się naprzeciwko siebie na kole kolorów. Łącząc je, można uzyskać silne kontrasty, które ożywiają obraz. Przykłady par kolorów dopełniających to:

  • Czerwony i zielony
  • Niebieski i pomarańczowy
  • Żółty i fioletowy

Jak łączyć kolory

 

Zasady harmonii kolorów

  1. Harmonia analogowa: użycie kolorów leżących obok siebie na kole kolorów, np. żółty, żółtozielony, zielony. Taki zestaw tworzy spójne, spokojne kompozycje.
  2. Harmonia komplementarna: użycie kolorów dopełniających, np. niebieski i pomarańczowy. Tworzy to dynamiczne, kontrastowe efekty.
  3. Harmonia triadyczna: wybór trzech kolorów równomiernie rozłożonych na kole kolorów, np. czerwień, żółty, niebieski. Tworzy to zrównoważone i żywe kompozycje.

Praktyczne wskazówki dla początkujących

  1. Ćwicz z kołem kolorów: Regularne używanie koła kolorów pomoże w nauce łączenia barw.
  2. Ogranicz paletę: Na początku ogranicz liczbę używanych kolorów, aby lepiej zrozumieć ich wzajemne relacje.
  3. Eksperymentuj z kontrastami: Używaj kolorów dopełniających, aby tworzyć wyraziste kontrasty.
  4. Stosuj warstwy: Malowanie w warstwach pozwala na subtelne zmiany kolorystyczne i tworzenie głębi.

Krótka historia farb naturalnych

 

Początki malarstwa

Najwcześniejsze farby były wytwarzane z naturalnych składników, takich jak minerały, ziemia, rośliny i zwierzęta. Przykłady wczesnych pigmentów obejmują ochry, węgiel drzewny i biel z wapna.

Pigmenty mineralne

Pigmenty mineralne, takie jak ultramaryna z lapis lazuli czy czerwień z cynobru, były cenione za swoje intensywne kolory i trwałość. Często były trudne do zdobycia i drogie, co sprawiało, że były używane tylko w najbardziej prestiżowych dziełach.

Farby organiczne

Farby organiczne pochodziły z roślin, owadów i skorupiaków. Przykłady to czerwień karminowa z koszenili i błękit indygo z rośliny indigofera. Chociaż mniej trwałe niż pigmenty mineralne, były szeroko stosowane ze względu na swoją dostępność i różnorodność odcieni.

Przełom XIX wieku

W XIX wieku odkryto nowe syntetyczne pigmenty, które były tańsze i bardziej stabilne niż ich naturalne odpowiedniki. Przykłady to błękit pruski i fiolet anilinowy. Te nowe barwniki zrewolucjonizowały malarstwo, umożliwiając artystom większą swobodę twórczą.

Przykłady łączenia kolorów na konk

retnych obrazach

Vincent van Gogh - "Gwiaździsta noc"

Vincent van Gogh słynął z intensywnego użycia kolorów. W "Gwiaździstej nocy" wykorzystał harmonię komplementarną, zestawiając żółte gwiazdy z głębokim niebieskim niebem. Ten kontrast wzmacnia ekspresję i dramatyzm obrazu.

Claude Monet - "Impresja, wschód słońca"

Claude Monet, mistrz impresjonizmu, używał harmonii analogowej w "Impresji, wschód słońca". Delikatne przejścia między odcieniami błękitu, zieleni i żółci oddają ulotność chwili i atmosferę poranka.

Johannes Vermeer - "Dziewczyna z perłą"

Johannes Vermeer wykorzystywał subtelne kontrasty kolorystyczne, aby uwydatnić centralną postać. W "Dziewczynie z perłą" ciepłe, złote odcienie skóry i czerwieni kontrastują z chłodnym, niebieskim turbanem, tworząc harmonijną, lecz pełną napięcia kompozycję.

Wassily Kandinsky - "Kompozycja VIII"

Wassily Kandinsky, pionier abstrakcji, eksplorował złożone relacje kolorystyczne w "Kompozycji VIII". Używał harmonii triadycznej, zestawiając czerwień, żółć i błękit w dynamicznych układach geometrycznych, tworząc wizualny rytm i energię.

 

Kolor w malarstwie to potężne narzędzie wyrazu artystycznego. Znajomość teorii kolorów i umiejętność jej praktycznego zastosowania pozwala artystom tworzyć kompozycje, które są nie tylko estetyczne, ale także emocjonalnie angażujące. Od naturalnych pigmentów po syntetyczne barwniki, historia farb pokazuje, jak zmieniały się techniki malarskie na przestrzeni wieków. Przykłady mistrzów malarstwa, takich jak van Gogh, Monet, Vermeer i Kandinsky, pokazują, jak różnorodnie można wykorzystać kolor, by osiągnąć zamierzone efekty. Dla początkujących artystów kluczem jest eksperymentowanie i ciągłe doskonalenie swoich umiejętności w łączeniu kolorów.

PROFIL GRAFIKA

KURS PRZYGOTOWAWCZY
kurs grafiki warszawa

Kurs o profilu Grafika łączy naukę rysunku i malarstwa z ćwiczeniami różnego rodzaju technik graficznych stosowanych w grafice warsztatowej. Co roku na kursie powstają niepowtarzalne prace graficzne, dzięki którym ich twórcy dostają się na Wydział Grafiki Akademii Sztuk Pięknych zdobywając miejsca w ścisłej czołówce!

...

PROFIL MALARSTWO

KURS PRZYGOTOWAWCZY
kurs malarstwa warszawa

Kreatywny program zajęć łączący naukę technik malarskich z rozwojem wyobraźni. Kurs zapewnia opanowanie fundamentalnych zasad z zakresu koloru, światła, kompozycji i perspektywy w malarstwie przy zachowaniu równowagi między umiejętnościami warsztatowymi oraz podstawami teoretycznymi w indywidualnym rozwoju kursanta. 

...

PROFIL SZTUKA MEDIÓW

KURS PRZYGOTOWAWCZY

Program kursu łączy naukę klasycznego warsztatu rysunkowego i malarskiego z umiejętnością wychodzenia poza tradycyjne ramy na rzecz poszukiwań twórczych w duchu tak zwanych NOWYCH MEDIÓW. Podczas kursu uczestnicy systematycznie poszerzają zakres umiejętności o niestandardowe techniki i metody wizualizacji swoich pomysłów łącząc ze sobą różne media - również przeplatając metody tradycyjne ze sztuką cyfrową.

...

PROFIL WZORNICTWO

KURS PRZYGOTOWAWCZY
kurs na ASP

Kurs składa się z kilku dziedzin, których opanowanie niezbędne jest do zdania egzaminu na Wydział Wzornictwa ASP. Nauka rysunku różnymi technikami, nauka projektowania i modelowania form przestrzennych, kompletowanie własnej teczki i własnego portfolio to obszary, przez które przeprowadzi Cię kurs o profilu - Wzornictwo.

...

ARCHITEKTURA WNĘTRZ

KURS PRZYGOTOWAWCZY
kurs na ASP

Przygotowanie do egzaminów na Wydział Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Kurs oprócz nauki rysunku, malarstwa i wielu innych technik prezentacji wizualnej zawiera ćwiczenia projektowe, co w połączeniu z prawidłowo skompletowaną teczką egzaminacyjną daje zawsze świetne efekty podczas rekrutacji na ASP.

...

PROFIL ARCHITEKTURA

KURS PRZYGOTOWAWCZY
kurs rysunku architektonicznego

Kompleksowe przygotowanie do egzaminów na Wydział Architektury. Kurs rysunku architektonicznego oprócz nauki perspektywy zawiera elementy historii architektury oraz teorię projektowania współczesnej przestrzeni. Ze zdobytej wiedzy kursanci od razu korzystają w swoich pracach tworząc niepowtarzalne rysunki o wysokiej wartości merytorycznej i estetycznej.

...

PROFIL PROJEKTOWANIE UBIORU

KURS PRZYGOTOWAWCZY

Bazą programową kursu jest nauka warsztatu rysunkowego i malarskiego. Po opanowaniu podstaw każdy kursant otrzymuje zadania kierunkowe związane z profilem takie jak postać i tkanina. Elementami wzbogacającymi kurs są zajęcia dodatkowe z rysunku żurnalowego. Całość to kompleksowe przygotowanie do egzaminów wstępnych na kierunki związane z projektowaniem mody w Polsce i za granicą. Przygotowujemy pod wymogi wybranej uczelni. Daj znać, na którą uczelnię się decydujesz lub pomożemy Ci w wyborze.

...

PROFIL OGÓLNY-HOBBY

NIE PRZYGOTOWUJE NA ASP

Z przyjemnością obserwujemy coraz większą grupę pasjonatów i hobbystów pragnących rozwijać swoje umiejętności rysunkowe w TOTU. Tryb ogólny pozwala uczestniczyć we wszystkich rodzajach zajęć. Można wypróbować wszystkie techniki rysunkowe, malarskie i graficzne. Spróbuj wszystkiego po trochu, a być może wtedy wybierzesz coś dla siebie.

...